سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و گفته‏اند حارث بن حوت نزد او آمد و گفت چنین پندارى که من اصحاب جمل را گمراه مى‏دانم ؟ فرمود : ] حارث تو کوتاه‏بینانه نگریستى نه عمیق و زیرکانه ، و سرگردان ماندى . تو حق را نشناخته‏اى تا بدانى اهل حق چه کسانند و نه باطل را تا بدانى پیروان آن چه مردمانند . [ حارث گفت من با سعید بن مالک و عبد اللّه پسر عمر کناره مى‏گیرم فرمود : ] سعید و عبد اللّه بن عمر نه حق را یارى کردند و نه باطل را خوار ساختند . [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 90 دی 5 , ساعت 11:49 صبح

چگونگی جمع آوری و تألیف قرآن

 

بی تردید عامل نظم کلمات و ساخت جملات و عبارات بدیع از آنها ، وحی اعجاز آمیز آسمانی است که بشر به هیچ روی در آن دست نداشته است؛ چنان که با گذشت زمان ، در این نظم ، هیچ تغییر و تحریفی رخ نداده است . اما جمع آوری و مرتب کردن سوره ها در یک مجلد ، پس از رحلت پیامبر گرامی صورت گرفته است .

دوره پیامبر (ص) پایان یافت و آیات قرآن به صورت قطعاتی پراکنده موجود بود و گوهی از حافظان قرآن نیز آن را در سینه داشتند .

در دوره پیامبر (ص) آیات سوره ها مرتب و سوره ها تکمیل و نام های آن نیز تعیین شده بود ولی جمع آوری آنها با یکدیگر در یک مجلد در اوراق به هم پیوسته ، بعدا انجام گرفت .حضرت علی ابن ابی طالب (ع)به عنوان نخستین جامع و تدوین کننده قرآن بعد از رحلت رسول الله (ص) با در نظر گرفتن ترتیب نزول قرآن ، اقدام به تدوین آن فرمودند که مع الاسف مورد پذیرش قرار نگرفت. پس از ایشان ، زید ابن ثابت به امر ابوبکر به این کار پرداخت و چندین تن دیگر از جمله ابن مسعود و اُبَیِّ ابنِ کَعب و ابوموسی اشعری نیز دست به این کار زدند.


ادامه مطلب

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ